WTF? Gasar de köttet nu också?

Fast egentligen är det ingen nyhet, att man gasar kött med syre i förpackningen för att ge det mer röd färg. Nackdelen med detta är att det härsknar snabbare samt att det möra uteblir -därför är din biff alltid seg, oavsätt hur du tillagar den.

Och jag som trodde att det var fel på mig ;)

Varje dag som går funderar jag på att välja bort kött i min kost allt oftare. Varför jag inte har gått över till "den andra sidan" och bytt kost till vegetariskt efter alla dessa år beror på att man inte vet längre vad som är "riktig" mat. (Syftar mest på konserver och misstänksamt billiga grönsaker)
Jag vill ha ekologiskt och/eller närproducerat. Detta kostar mer än vad mitt CSN har att erbjuda så falukorv och någon billig pasta är det alternativ jag blir tvungen att välja för att ha råd med substitut till den kost som jag egentligen vill äta.

 

En vacker dag så.. När jag inte pluggar längre och får ett riktigt arbete i den bransch som jag vill arbeta i så kommer man att ha råd att välja riktigt mat i from av ekologiskt kött och närproducerade grönsaker -som förhoppningsvis inte gasas av tillverkarna innan resan hem till våra kylar och magar.

Fast, alla andra då? Är det bara jag som är orolig? Tänk på de kommande generationerna? Ska vi verkligen låta våra barn ta efter de misstag och de traditioner som finns inom livsmedelsindustrin utan att agera för hållbar produktion och framställning? Är det verkligen okej att fuska fram ”rätt” utseende på biffen än att värna om kvalitén?

Äkta? Gasad? BRÄND! Äkta vara? Gasad eller bara lite bränd?

Och varför är det så tysta reaktioner om detta? Det är någon artikel ibland, livsmedelsverket gör ett uttalande, det blir tyst i ett halvår, något (nytt) kommer och publiceras i media, ett uttalande som beklagar sig över detta kommer och så fortsätter det så i en evig cirkel...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0